1. Artikelen
2. Reisverhalen van schepen met een Bouvaan
3. Referenties
Technisch zeiltijdtijdschrift Palstek, april 2008 |
|
Mijn Boot, 07/2007 |
|
Tony Gooch |
Cruising world, 4 febr. 2002 |
|
Cruising World, 5 dec 2001 |
“Fenneken” (Marieholm IF) |
|
“Pulsatilla” ( |
|
“Gladisant” (Albin
Vega) |
|
"Schorpioen” (Alan Buchanan ontwerp) |
|
Ragaine” (Reinke
Taranga) |
|
“Happy Monster” (Najad 360) |
* Lancelot (Kaskelot) Bram
en Hanny van de Loosdrecht
“Onze Bouvaan (“Tjeerd”) hebben wij al vele jaren intensief
gebruikt tijdens onze grote tochten naar het noorden en heeft zich altijd als
zeer betrouwbaar en stormbestendig bewezen. De constructie is robuust maar
tegelijk reageert hij gevoelig. De samenstelling uit handelsonderdelen zien wij
als een groot voordeel. Voor ons volgende schip kiezen wij beslist weer voor
een Bouvaan.”
* Octavus
(Arcona 40). Hiermee heeft
* Happy Monster (Najad 360) Hans
Domselaar en Dory Janssen
“We
zijn inmiddels door het Panama Kanaal. Over een dag of vier a vijf vertrekken
we naar de Galapagos.
Of we hem veel
gebruiken??? We zouden niet zonder kunnen. 99% van alles wat we hebben afgelegd
wordt door de Bouvaan gestuurd en we hebben ondertussen al meer dan 9300
zeemijlen afgelegd. Dus, onmisbaar!!!” (voorjaar 2007)
* Ragaine II (Reinke Taranga) Andrius Varnas, Litouwen
“Hello Mr.Hanco
I,am
very glad, that I have
* Mad (Hurley 830), Hilden (D) Hans
Peter Reimers, Duitsland
„Seit
10 Jahren segele ich mit meiner Segeljacht oft allein auf der Ostsee zwischen
Eckernförde, Dänemark, Schweden und Norwegen. Dabei leistete mir die Bouvaan
seit einigen Jahren sehr gute Dienste. Die Windefahnensteuerung gab mir immer
ein sicheres Gefühl wegen ihrer Verlässlichkeit und die Unabhängigkeit vom
Bordstrom.
Die
Bouvaan habe ich damals ausschließlich nach den technischen Zeichnungen gebaut,
da es eine Bauanleitung auf Deutsch noch nicht gab. Diese Bauanleitung gibt es
aber nun.
Innerhalb
von 14-Tagen habe ich sie in einer Garage auf einer kleinen Werkbank mit
Schraubstock und einer Ständerbohrmaschine ohne Probleme hergestellt und
zusammengebaut. Etwas problematisch empfand ich das Austarieren. Doch auch
dieses ist zu lösen.
Mit
der Qualität der Ausgangsprodukte (Bausatz) war Ich sehr zufrieden, und möchte
die Bouvaan nicht vermissen.“ (2007)
* Albacora
(Deltavogel,
stalen S-spant
Sinds
1995 is de Albacora uitgerust met een Bouvaan en
zeilt flinke tochten van Bretagne tot de Poolse kust. De eigenaars zijn naar
eigen zeggen “laaiend enthousiast” over de Bouvaan. (2002)
* Gambler (New Gambler 35), juli 1991:
Rondje Caribe met 2 man. “
Tijdens de terugweg op de Atlantische Oceaan bij de
overgang naar het continentale plat hadden we 3 dagen storm tot 45 knopen
(kleine stormfok en 4e rif) met een wilde zee. Wat waren wij blij
dat de Bouvaan dit alles aankon!” (july 1991)
* Zilvermeeuw
(Jeanneau Aquila), Lemmer Dhr.
Maaskant
“Ik heb een Bouvaan overgenomen van een vriend, hij is
12 jaar oud en nooit problemen qua functioneren, schade of slijtage.
De werking?.......: onvoorstelbaar, onvermoeibaar, hoe
hard het ook waait!
Met wat hardere wind werkt de Bouvaan beter dan de
elektrische autopilot.
Zelfs
op mijn vorige schip, een Victoire 26 die soms extreem loefgierig was stuurde
de Bouvaan prima.
…Als ik zou moeten kiezen tussen mijn motor of de
Bouvaan, dan zou ik zonder motor varen…” (2001)
* Fenneken
(Marieholm
IF) Hans
van Laar
Met zijn Marieholm IF zeilde
Hans een rondje Canarische Eilanden, Madeira en
Azoren, op zijn website http://people.zeelandnet.nl/hvlaar/ kan je
e.e.a. nog eens nalezen. Hans zoekt een groter schip voor verdere reizen, hier
komt weer een Bouvaan op te staan: “Door
eigen ervaring en ervaringen van andere zeilers met diverse windvanen vind ik
de Bouvaan nog steeds de beste.”Ik heb uiterste bewondering voor de ontwerper
van Bouvaan,
* Xara (X 95)
“wij
hebben een van de eerste Bouvanen van iemand overgenomen; inderdaad een feest
om mee te zeilen….” (2002, Rondje Caribe).
*
Shirley
(Westerly Storm 33),
Nieuwpoort Roger Elebaut
…"ondertussen
nog een testvaart gedaan, met weinig wind, toch volgens mij met succes. De vaan
reageerde goed, ook op wisselende (draaiende) wind.We
hebben ook een test gedaan met de combinatie van windvaan en autopilot en ook
dat werkt uitstekend,dus tot nu toe tevreden”… (2003)
*
Pulsatilla
(
Sinds
1990 zorgt onze Bouvaan ervoor dat we tijdens onze reizen de handen
vrij hebben en de voeten warm kunnen houden. Hij heeft de status van extra
bemanningslid, genaamd "Japie", onze
roerganger. (Zie ook: http://bsimons.net/) (2004)
* Dombo (Ovni 32),
Vlaardingen Fam.
Den Hartog
(Vertrekkers lichting 2004 uit Zeilen; vanuit de zuid Portugal) ”Vanaf
het moment van ingebruikneming heeft de Bouvaan zonder enig probleem
gefunctioneerd. We zijn er erg blij mee!” (2006, Vilamoura
Portugal)
* Goose (Amphirite 43) Arjan
Zilver
“We hebben zeker plezier van de
Bouvaan. We zijn nu 5 maanden op reis en hebben 2 maal de Golf van Biskaje
overgestoken, waar we in vrij zware omstandigheden terecht zijn gekomen (40
knopen wind en een gemiddelde golfhoogte van
*
Johannes van Dijk (Maxi 999):
“We
hebben een paar jaar gelden Maxi 999 opgehaald vanuit Engeland.
We
hadden 2 etmalen windkracht 8 halve to ruime wind. Gelukkig konden we de hele
reis beschut of binnen zitten. Ik vind een windvaanstuurinrichting achter mijn
eigen schip niets maar ik moet zeggen;
zonder de Bouvaan hadden we het niet gered”. (2007)
*
Willem van Lunteren (Hartley 39):
“De
Bouvaan is een uitstekend stukje techniek, zeer gebruiksvriendelijk en
betrouwbaar!!!!” (2008)
* Noud van den Braak (Jeanneau Melody):
“…Ik zou niet weten wat ik
moest doen zonder de Bouvaan…..” (vanaf de Azoren) (2008)
Frank van Koten en Han Niemeijer
Feniks, aluminium ‘Brise de Mer
Dat de Holland Windvane of Bouvaan 1/3 van het aanschafbedrag is in vergelijking tot bijvoorbeeld de Fleming en de Monitor zelfstuurinrichting, was voor ons niet de doorslaggevende reden om voor de Bouvaan te kiezen We hadden ons op onze lange reizen goed georiënteerd op windvaan zelfstuurinrichtingen en verschillende ervaringen met elkaar vergeleken en we vonden dat de Bouvaan een aantal extra eigenschappen heeft die ons aanspraken.
Op 14 januari 2007 werden we door
Opgetogen over onze aankoop reden naar huis met het handboek, bouten, pijpen en de vele voorbewerkte onderdelen. De planning was de vaan in 3 weekenden in elkaar te zetten, dan in het 4de weekend de vaan te monteren op de boot en proef te zeilen.
We hadden ons voorgenomen alles exact te maken volgens de bouwhandleiding, die overigens zeer duidelijk was en veel slimme bouwaanwijzingen bevat. Het bemoedigende van de bouwmethode vonden we, dat je steeds per module verder werkt zodat het geheel zeer overzichtelijk blijft. Twee keer hadden we een aantal vragen. Via de E-mail was er snel een antwoord van Hanco met de oplossing.
Na het 2de weekend werd het steeds leuker, want het basisframe, de vaankop met de aansturing en de pendulum-arm werkten goed.
Echte grote klussers zijn we niet. Zelf ben ik, Frank van Koten, werkzaam in de klassieke muziek en vriend/opstapper Han Niemeijer is IT-er bij een internationaal databedrijf.
Na het zagen, passen en meten zetten we de vaanonderdelen in
elkaar met elektrode-hechtlasjes op zo onzichtbaar
mogelijke plekken (deze lassen geven wat slakinsluiting). (
Met een zuidoosten wind van 3-4 Beaufort maakten we onze proefvaart op het IJsselmeer. Na de afstelling van de vaankop (de kantelstand is belangrijk voor de reactiesnelheid) deed de stuurvaan zijn werk. Ook met bakstagwind, de spinnaker met grootzeil kon de Bouvaan na enige uitproberen alles met gemak aan. Een wonder, vonden we.
We vinden het mooi dat bij de Bouvaan de kwetsbare delen door het basisframe beschermd worden opdat dat bij een aanvaring het basisframe ietwat kantelt en de schade (hopelijk) kan beperkt blijven. Bij mogelijk ellende zijn alle onderdelen aan de hand van de bouwtekeningen zelf weer bij te maken. Als geheel komt de Bouvaan toch slank en gestyled over. Met de gebruikte kogellagering is de overbrengingsgevoeligheid naar het roer van de boot prima. Bij de Fleming en Aries windvaan is de aansturing met de tandwielen open aan de achterkant weliswaar veel directer, maar tevens ook kwetsbaarder en heeft ook meer weerstand. Met een aanvaring ligt de overbrenging van de vaan dan gelijk in een deuk.
Achteraf vonden wij de bouw van Bouvaan best meevallen en leuk om te doen. Het was leerzaam en teamvormend, hoewel het achteraf gezien wel iets meer werk was dan we aanvankelijk hadden geschat.
In september zijn wij van plan met de Bouvaan een ruim 2 maanden durende reis te maken naar Ierland of de Azoren.
- 0 -
Doug Stewart
Windalay II, Endurance 35 Cutter, (Canada)
Building
the Holland Windvane was about what I expected in terms of difficulty and time
required. What was unexpected was the difference between working with wood, which
I have done quite a bit of, and working with metal, which I had never done. At
first I found it a bit daunting and wondered if I would be able to finish this
project after all. But, as with most things, it all gets easier as you develop
a few techniques, and I ended by feeling quite confident as I approached each
new section. The most difficult thing for me at first was grinding/polishing in
order to get one tube to fit well inside another. I’m sure that with an
expensive machine designed for the purpose that this would be simple. Like most
DIYers, I work with what I can afford, which in this
case was a drill and a Dremmel tool, and variously
shaped grinding bits. After a while I realized that polishing out the inside of
one tube and polishing down the outside of the other was just time consuming –
keep at it and you get there.
I was
impressed with the quality of the pre-built parts – they all fit where they are
supposed to, and there were adequate quantities of raw stock for the parts that
need fabricating.. It requires a lot of looking at drawings to understand which
part goes where, however there probably isn’t a better way to write these
instructions, and it does all make sense eventually.
I decided
to save up all the welding until the end, but I did take a couple of parts to
my chosen welder early on to show him what I was doing and he did have a few
bits of advice regarding fabrication, so I would advise anyone else to do the
same.
The end
result is a good looking device that seems to have almost no friction, and I’m
looking forward to mounting and testing it.
April 15th,
2007