REFERENTIES EN LITERATUUR

 

1.           Artikelen

2.           Reisverhalen van schepen met een Bouvaan

3.           Referenties

4.           Bouwverslagen

 

 

Gepubliceerde artikelen over de Bouvaan:

Palstek No. 2 /08, bouwverslag

Technisch zeiltijdtijdschrift Palstek, april 2008

Bouvaan steeds populairder

Mijn Boot, 07/2007

WINDVANE VS AUTOPILOT

Tony Gooch

 

Artikelen over windvaan stuurinrichtingen op internet:

Self-Steering—with No Strings Attached

Cruising world, 4 febr. 2002

Sorting out selfsteering options

Cruising World, 5 dec 2001

 

Reisverhalen van schepen met een Bouvaan:

http://people.zeelandnet.nl/hvlaar/5000mijl/5000zeemijl.htm

Fenneken”  (Marieholm IF)

http://bsimons.net/

Pulsatilla” (12,5 m kits, ferrocement, 14 ton)

http://www.glatisant.nl

Gladisant” (Albin Vega)

http://www.schorpioenopreis.nl

"Schorpioen” (Alan Buchanan ontwerp)

www.ragaine2.com/en

Ragaine” (Reinke Taranga)

http://www.happymonster.nl

“Happy Monster” (Najad 360)

 

Referenties:

* Lancelot (Kaskelot)                                              Bram en Hanny van de Loosdrecht

“Onze Bouvaan (“Tjeerd”) hebben wij al vele jaren intensief gebruikt tijdens onze grote tochten naar het noorden en heeft zich altijd als zeer betrouwbaar en stormbestendig bewezen. De constructie is robuust maar tegelijk reageert hij gevoelig. De samenstelling uit handelsonderdelen zien wij als een groot voordeel. Voor ons volgende schip kiezen wij beslist weer voor een Bouvaan.”

* Octavus (Arcona 40). Hiermee heeft Bram van de Loosdrecht aan de Ostar 2005 deelgenomen! (2005)

 

* Happy Monster (Najad 360)                                  Hans Domselaar en Dory Janssen

We zijn inmiddels door het Panama Kanaal. Over een dag of vier a vijf vertrekken we naar de Galapagos.

Of we hem veel gebruiken??? We zouden niet zonder kunnen. 99% van alles wat we hebben afgelegd wordt door de Bouvaan gestuurd en we hebben ondertussen al meer dan 9300 zeemijlen afgelegd. Dus, onmisbaar!!!” (voorjaar 2007)

http://www.happymonster.nl

 

* Ragaine II (Reinke Taranga)                                  Andrius Varnas, Litouwen

“Hello Mr.Hanco

 I,am very glad, that I have Holland vimd vane. Now I am in Caribia, Barbados, tomorrow I sail to St.Vincent island and to Grenadines. IN 14 January I will be in port of Spain, Trinidad and in first days of March I will cross Panama. This sailor from Lithuania are from My sail club and I recomended Your company and Holland vinvane. From Canaria to Caribia are aboput 29oonm and all this route bout was steered by vund wane, fantastic”.  (2009)

www.ragaine2.com/en

 

* Mad (Hurley 830), Hilden (D)                                 Hans Peter Reimers, Duitsland

„Seit 10 Jahren segele ich mit meiner Segeljacht oft allein auf der Ostsee zwischen Eckernförde, Dänemark, Schweden und Norwegen. Dabei leistete mir die Bouvaan seit einigen Jahren sehr gute Dienste. Die Windefahnensteuerung gab mir immer ein sicheres Gefühl wegen ihrer Verlässlichkeit und die Unabhängigkeit vom Bordstrom.

Die Bouvaan habe ich damals ausschließlich nach den technischen Zeichnungen gebaut, da es eine Bauanleitung auf Deutsch noch nicht gab. Diese Bauanleitung gibt es aber nun.

Innerhalb von 14-Tagen habe ich sie in einer Garage auf einer kleinen Werkbank mit Schraubstock und einer Ständerbohrmaschine ohne Probleme hergestellt und zusammengebaut. Etwas problematisch empfand ich das Austarieren. Doch auch dieses ist zu lösen.

Mit der Qualität der Ausgangsprodukte (Bausatz) war Ich sehr zufrieden, und möchte die Bouvaan nicht vermissen.“ (2007)

 

* Albacora (Deltavogel, stalen S-spant 11 m)              Dhr. Van Druten

Sinds 1995 is de Albacora uitgerust met een Bouvaan en zeilt flinke tochten van Bretagne tot de Poolse kust. De eigenaars zijn naar eigen zeggen “laaiend enthousiast” over de Bouvaan. (2002)

 

* Gambler (New Gambler 35), juli 1991:                    Rick Reekers

Rondje Caribe met 2 man. “11.000 Mijl was de Bouvaan onze steun en toeverlaat. Van lichte variabele wind tot weken achterlijke passaatwinden van 20-30 knopen, Jacq, onze vaan, stuurt rustig door.

Tijdens de terugweg op de Atlantische Oceaan bij de overgang naar het continentale plat hadden we 3 dagen storm tot 45 knopen (kleine stormfok en 4e rif) met een wilde zee. Wat waren wij blij dat de Bouvaan dit alles aankon!”  (july 1991)

       

* Zilvermeeuw (Jeanneau Aquila), Lemmer               Dhr. Maaskant

“Ik heb een Bouvaan overgenomen van een vriend, hij is 12 jaar oud en nooit problemen qua functioneren, schade of slijtage.

De werking?.......: onvoorstelbaar, onvermoeibaar, hoe hard het ook waait!

Met wat hardere wind werkt de Bouvaan beter dan de elektrische autopilot.

Zelfs op mijn vorige schip, een Victoire 26 die soms extreem loefgierig was stuurde de Bouvaan prima.

…Als ik zou moeten kiezen tussen mijn motor of de Bouvaan, dan zou ik zonder motor varen…” (2001)

 

* Fenneken (Marieholm IF)                                     Hans van Laar

Met zijn Marieholm IF zeilde Hans een rondje Canarische Eilanden, Madeira en Azoren, op zijn website http://people.zeelandnet.nl/hvlaar/ kan je e.e.a. nog eens nalezen. Hans zoekt een groter schip voor verdere reizen, hier komt weer een Bouvaan op te staan:  “Door eigen ervaring en ervaringen van andere zeilers met diverse windvanen vind ik de Bouvaan nog steeds de beste.”Ik heb uiterste bewondering voor de ontwerper van Bouvaan, Tjeerd Bouma.”  (2001)

 

* Xara (X 95)                                                                   

“wij hebben een van de eerste Bouvanen van iemand overgenomen; inderdaad een feest om mee te zeilen….” (2002, Rondje Caribe).

 

* Shirley (Westerly Storm 33), Nieuwpoort                 Roger Elebaut

…"ondertussen nog een testvaart gedaan, met weinig wind, toch volgens mij met succes. De vaan reageerde goed, ook op wisselende (draaiende) wind.We hebben ook een test gedaan met de combinatie van windvaan en autopilot en ook dat werkt uitstekend,dus tot nu toe tevreden”… (2003)

 

* Pulsatilla (12,5 m kits, ferrocement, 14 ton)            Bart Simons 

Sinds 1990 zorgt  onze Bouvaan ervoor dat  we tijdens onze reizen de handen vrij hebben en de voeten warm kunnen houden. Hij heeft de status van extra bemanningslid, genaamd "Japie", onze roerganger. (Zie ook: http://bsimons.net/) (2004)

 

* Dombo (Ovni 32), Vlaardingen                               Fam. Den Hartog
(Vertrekkers lichting 2004 uit Zeilen; vanuit de zuid Portugal)
”Vanaf het moment van ingebruikneming heeft de Bouvaan zonder enig probleem gefunctioneerd. We zijn er erg blij mee!” (2006, Vilamoura Portugal)

 

* Goose (Amphirite 43)                                           Arjan Zilver

“We hebben zeker plezier van de Bouvaan. We zijn nu 5 maanden op reis en hebben 2 maal de Golf van Biskaje overgestoken, waar we in vrij zware omstandigheden terecht zijn gekomen (40 knopen wind en een gemiddelde golfhoogte van 6 meter). Onder alle omstandigheden en op alle koersen heeft de Bouvaan uitstekend gepresteerd.” (sept 2007)

 

* Johannes van Dijk (Maxi 999):

“We hebben een paar jaar gelden Maxi 999 opgehaald vanuit Engeland.

We hadden 2 etmalen windkracht 8 halve to ruime wind. Gelukkig konden we de hele reis beschut of binnen zitten. Ik vind een windvaanstuurinrichting achter mijn eigen schip niets maar ik moet zeggen;  zonder de Bouvaan hadden we het niet gered”. (2007)

 

* Willem van Lunteren (Hartley 39):

“De Bouvaan is een uitstekend stukje techniek, zeer gebruiksvriendelijk en betrouwbaar!!!!” (2008)

 

* Noud van den Braak (Jeanneau Melody):

“…Ik zou niet weten wat ik moest doen zonder de Bouvaan…..” (vanaf de Azoren) (2008)

 

 

 

Bouwverslagen:

 

Frank van Koten en Han Niemeijer

Feniks, aluminium ‘Brise de Mer 34’             (NL)

 

Dat de Holland Windvane of Bouvaan 1/3 van het aanschafbedrag is in vergelijking tot bijvoorbeeld de Fleming en de Monitor zelfstuurinrichting, was voor ons niet de doorslaggevende reden om voor de Bouvaan te kiezen We hadden ons op onze lange reizen goed georiënteerd op windvaan zelfstuurinrichtingen en verschillende ervaringen met elkaar vergeleken en we vonden dat de Bouvaan een aantal extra eigenschappen heeft die ons aanspraken.

 

Op 14 januari 2007 werden we door Hanco Poot hartelijk ontvangen in de Bouvaan werkplaats en na een duidelijke demonstratie zagen we de zelfbouw van de Bouvaan helemaal zitten.

Opgetogen over onze aankoop reden naar huis met het handboek, bouten, pijpen en de vele voorbewerkte onderdelen. De planning was de vaan in 3 weekenden in elkaar te zetten, dan in het 4de weekend de vaan te monteren op de boot en proef te zeilen.

We hadden ons voorgenomen alles exact te maken volgens de bouwhandleiding, die overigens zeer duidelijk was en veel slimme bouwaanwijzingen bevat. Het bemoedigende van de bouwmethode vonden we, dat je steeds per module verder werkt zodat het geheel zeer overzichtelijk blijft. Twee keer hadden we een aantal vragen. Via de E-mail was er snel een antwoord van Hanco met de oplossing.

Na het 2de weekend werd het steeds leuker, want het basisframe, de vaankop met de aansturing en de pendulum-arm werkten goed.

Echte grote klussers zijn we niet. Zelf ben ik, Frank van Koten, werkzaam in de klassieke muziek en vriend/opstapper Han Niemeijer is IT-er bij een internationaal databedrijf.

Na het zagen, passen en meten zetten we de vaanonderdelen in elkaar met elektrode-hechtlasjes op zo onzichtbaar mogelijke plekken (deze lassen geven wat slakinsluiting). (Hanco Poot: Deze procedure is niet aan te raden, geadviseerd wordt voor het geheel TIG lassen!) Daarna lieten we alles in 2 gedeelte TIG-lassen bij een lasbedrijf. Dat ging erg snel en met 2 keer 60 euro aan kosten zag het er gelikt en strak uit. Het pendulumblad was met o.a. een elektrische schaaf in twee uur in model. Ineens was de vaan afgebouwd en met nog een beetje pielen met test procedures en afstellingen kon proefvaart beginnen. We hebben overigens de frameophanging iets aangepast voor onze boot, dat was mogelijk dankzij de het gebruik van standaardmateriaal.

Met een zuidoosten wind van 3-4 Beaufort maakten we onze proefvaart op het IJsselmeer. Na de afstelling van de vaankop (de kantelstand is belangrijk voor de reactiesnelheid) deed de stuurvaan zijn werk. Ook met bakstagwind, de spinnaker met grootzeil kon de Bouvaan na enige uitproberen alles met gemak aan. Een wonder, vonden we.

 

We vinden het mooi dat bij de Bouvaan de kwetsbare delen door het basisframe beschermd worden opdat dat bij een aanvaring het basisframe ietwat kantelt en de schade (hopelijk) kan beperkt blijven. Bij mogelijk ellende zijn alle onderdelen aan de hand van de bouwtekeningen zelf weer bij te maken. Als geheel komt de Bouvaan toch slank en gestyled over. Met de gebruikte kogellagering is de overbrengingsgevoeligheid naar het roer van de boot prima. Bij de Fleming en Aries windvaan is de aansturing met de tandwielen open aan de achterkant weliswaar veel directer, maar tevens ook kwetsbaarder en heeft ook meer weerstand. Met een aanvaring ligt de overbrenging van de vaan dan gelijk in een deuk.

 

Achteraf vonden wij de bouw van Bouvaan best meevallen en leuk om te doen. Het was leerzaam en teamvormend, hoewel het achteraf gezien wel iets meer werk was dan we aanvankelijk hadden geschat.

In september zijn wij van plan met de Bouvaan een ruim 2 maanden durende reis te maken naar Ierland of de Azoren.

 

Hilversum, 30 maart 2007   

- 0 -

 

 

Doug Stewart

Windalay II, Endurance 35 Cutter,                (Canada)

 

Building the Holland Windvane was about what I expected in terms of difficulty and time required. What was unexpected was the difference between working with wood, which I have done quite a bit of, and working with metal, which I had never done. At first I found it a bit daunting and wondered if I would be able to finish this project after all. But, as with most things, it all gets easier as you develop a few techniques, and I ended by feeling quite confident as I approached each new section. The most difficult thing for me at first was grinding/polishing in order to get one tube to fit well inside another. I’m sure that with an expensive machine designed for the purpose that this would be simple. Like most DIYers, I work with what I can afford, which in this case was a drill and a Dremmel tool, and variously shaped grinding bits. After a while I realized that polishing out the inside of one tube and polishing down the outside of the other was just time consuming – keep at it and you get there.

 

I was impressed with the quality of the pre-built parts – they all fit where they are supposed to, and there were adequate quantities of raw stock for the parts that need fabricating.. It requires a lot of looking at drawings to understand which part goes where, however there probably isn’t a better way to write these instructions, and it does all make sense eventually.

 

I decided to save up all the welding until the end, but I did take a couple of parts to my chosen welder early on to show him what I was doing and he did have a few bits of advice regarding fabrication, so I would advise anyone else to do the same.

 

The end result is a good looking device that seems to have almost no friction, and I’m looking forward to mounting and testing it.

 

April 15th, 2007  Garden Bay (VC)